28 november 2013

LCHF latkes (raggmunkar)

Igår kväll började den judiska högtiden Chanuka, ljusets fest, som varar i 8 dagar. En traditionell maträtt under denna högtiden är latkes. Latkes kan liknas vid raggmunkar, det är alltså plättar av riven potatis med lite lök och ibland morot som steks och äts vid sidan om kött - eller fiskrätten.

Maträtter som man bara äter vid ett särskilt tillfälle under året känns ju speciella. Lukt - och smaksinnet av en viss rätt som tillagas i köket får alla i huset att komma i rätt stämning.


Jag blev sugen på att prova att laga lowcarb-latkes och det blev riktigt gott.

# dannies LCHF
Jag testade 2 olika, en med blomkål och en med purjolök. Båda blev goda men den med blomkål liknar mest original-versionen tyckte jag. Det skulle nog kunna gå med rättika också kan jag tänka mig men har inte provat än.

Tyvärr inga jätte exakta mått eftersom jag la till ingredienser allt eftersom tills det kändes bra att steka.

Blomkåls-latkes:


# dannies LCHF

Riv ca 400 g blomkål. Blanda i en skål med 1/2 fint hackad lök, 3 ägg, 1-2 msk fiberhusk, ca 1 msk kokosnötsmjöl, salt och peppar.
Forma till biffar och stek i gott om deodoriserat kokosolja eller rapsolja. (Det gör inget om de inte håller ihop så bra i handen när du formar de, låt de stekas en stund innan du vänder på dem så funkar det.)
Stek tills de fått fin färg.


Purjolöks-latkes:


# dannies LCHF

Skiva 2 stora purjolökar och låt koka ca 15-20 minuter. Låt purjolöken rinna av ordentligt och kallna lite innan du rör ner 1/2 fint hackad lök, 2 ägg, 1-1,5 msk fiberhusk, 1 msk kokosnötsmjöl, salt och peppar.
Forma till biffar och stek tills de fått fin färg i gott om kokosolja/rapsolja.


Dessa åt vi med en underbart god entrecote som vi delade på och goda israeliska inlagda gurkor som ni kan skymta på bilden.

# dannies LCHF

1 kommentar: