19 januari 2012

LCHF-pannkakor som smakar som riktiga

Så, nu har jag äntligen hittat de godaste lchf-pannkakorna genom att kombinera olika recept jag sett.

Är ni redo?



Ca 10 tunna pannkakor i liten stekpanna:
4 ägg
4 dl vispgrädde
1 dl fullfet mjölk
1 msk fiberhusk
2 dl mandelmjöl
lite smält kokosfett

Vispa ihop alla ingredienser och låt smeten stå några minuter innan du steker på medelhög-värme i en liten stekpanna. Försök göra de tunna, de blir godast då. Tänk på att ta en klick kokosfett i stekpannan innan varje pannkaka.

Ser första pannkakan inte bra ut? Det är normalt, jag har i alla fall alltid misslyckats med den allra första, det hände förr när jag lagade vanliga pannkakor också! Det tar liksom lite tid innan man får stekpannan till perfekt temperatur.



Pannkakorna var vår middag, så det blev både salta och söta.

Först med riven ost, kalkonskinka och några droppar tabasco.
Sen med tinade hallon och vaniljgrädde (vispgrädde med vaniljpulver).



Vi tyckte de här pannkakorna var mycket lika de vanliga både i smak och i utseende.

Grundreceptet hittade jag hos levamedlchf. Jag la till mjölk; tycker de blir enklare att göra tunna då, och kokosfett.

2 kommentarer:

  1. Vad roligt att du hittade min sida. Ska bli intressant att testa din version när jag ska bjuda hela familjen.

    Du har massa andra recept som ser jättegott ut! *Bokmärker*.

    SvaraRadera
  2. Vad kul att du bokmärker, det blir jag jätteglad av.
    Och tack för ditt goda recept som jag grundade pannkakorna på!

    SvaraRadera